Tekstgrootte
Hieronder kunt u de doelen per blok terug vinden
Het jaarprogramma van Staal bestaat uit 8 thema’s van 4 weken. Een thema bestaat uit 4 lesweken, die steeds zijn op dezelfde manier zijn opgebouwd. De eerste 2 weken leren de leerlingen nieuwe stof die ze nodig hebben om het eindproduct in week 3 te maken. Hierin wordt de opgedane kennis toegepast. Week 4 is voor de toets, remediëren, herhalen en verrijken. Per week zijn er vier taallessen van 45 minuten, de vijfde dag is een uitlooples. Deze lessen volgen een vaste volgorde in taaldomeinen. De leerlijn taal is concentrisch opgebouwd, wat het lesgeven in combinatiegroepen vereenvoudigt.
Voor hoog taalvaardige kinderen biedt Staal Taal extra uitdagend werk in een werkboek Plus. Zij volgen gewoon de reguliere les, want zij hebben deze input ook nodig. Voor de lessen woordenschat en taal verkennen biedt het werkboek Plus extra verdiepende opdrachten bij het bestaande lesdoel. De lessen worden dus aangeboden binnen het thema.
Oefensoftware woordenschat
Naast de woordenschatlessen uit het werkboek kan elk kind oefenen op de computer op drie niveaus. Er is preteaching voor laag taalvaardige kinderen, themawoorden oefenen voor iedereen en er zijn extra moeilijke woorden voor hoog taalvaardige kinderen.
Hieronder kunt u de overzicht van de thema's terug vinden.
In Staal Spelling werken we met blokken van vier weken. In de eerst drie weken krijgen de kinderen nieuwe spellingcategorieën aangeboden met de bijbehorende regel. Daarnaast biedt Staal elk blok één nieuw grammaticadoel aan (een woordsoort of een leesteken).
Alle spellingcategorieën worden elke dag herhaald en geoefend in een oefendictee.
Voor spellingvaardige kinderen biedt Staal Spelling extra uitdagend werk in een werkboek Plus vanaf groep 4.
Digitaal maken de kinderen gebruik van de oefensoftware. De inhoud sluit exact aan op de overige spellinglessen van een week.
Hieronder kunt u de regelkaart terug vinden.
Kinderen lezen wekelijks een tekst over iets wat in het nieuws is, op hun eigen niveau. Elke week is er een nieuw onderwerp. Het doel van de lessen Nieuwsbegrip is het actief leren lezen van teksten. Het nieuws is een middel om de kinderen te interesseren om de tekst te lezen. Elke week beantwoorden de kinderen sleutelvragen bij de tekst. Waar nodig zetten ze leesstrategieën in. Bijvoorbeeld door eerst naar de titel en de plaatjes bij de tekst te kijken, voor ze de tekst gaan lezen om te voorspellen waar de tekst over gaat. Als je eerst voorspelt waar de tekst over gaat, begrijp je de tekst beter. Voorspellen is één van de vijf strategieën die leerlingen bij Nieuwsbegrip leren toepassen.